Pamětnice vzpomíná aneb centrem Sydney jednokolejkou



Jednokolejkou? No ano, vláček jednokolejáček. To byl slavný sydneyský Monorail. Dnes už je jen historií: Návštěvníci Sydney si od července 2013 jízdu Monorailem už nedopřejí. Je to škoda. Velká škoda. Zkrátka. Karty byly rozdány!



Když už jako sydneyská pamětnice vzpomínám, měla bych začít nějak takto: „Jó, to tenkrát, když ještě v Sydney jezdil Monorail, to byly časy."

Co to ale ten Monorail byl? Jak už název napovídá, šlo o jakýsi vláček, který po jedné koleji kroužil centrem města.

Do provozu byl uveden 21.7.1988. Celá trasa byla dlouhá 3,6 km. Informace o počtu stanic se, paradoxně, liší. Průvodce po Sydney uvádí stanic 7, wikipedie 8, někde zase píšou 9. Kolik jich teda vlastně bylo?

Naštěstí jsem docela obstojně zásobena různými knihami a letáčky. Zvolila jsem proto snad ověřenou informaci z níže uvedené mapy (vydané v Austrálii, Sydney Tower and Skytour). Zde je celkový počet stanic 8, a to:
  1. City Centre
  2. Darling Park (stanice se měla jmenovat Casino)
  3. Harbourside
  4. Convention
  5. Powerhouse (nebo také Paddy´s Markets)
  6. Garden Plaza (Chinatown)
  7. World Square
  8. Galeries Victoria

A jak to s Monorailem v Sydney bylo? Začalo to nějak takto:

Sydney City Council při přestavbě asi 50 ha pozemků v Darling Harbour preferoval vybudování jakési lehké železniční trati. Tehdejší ministryně dopravy L. Breneton v roce 1985 informovala o vybudování jednokolejky. Zkušební jízdy probíhaly v říjnu 1987. Provoz Monorailu byl slavnostně zahájen 21. července 1988 a za dobu své činnosti vystřídal několik vlastníků a provozovatelů.

Nejsem si jistá, zda se mám pouštět do informací o technických parametrech. Vzhledem k mým technickým „znalostem" se mi do toho nechce. Aby výsledek překladu nekonkuroval internetovým překladačům. Risknu to. Buď to klapne nebo se technicky zdatní čtenáři pořádně pobaví.

Trať, tvořená ocelovým nosníkem, byla ve výšce minimálně 5,5 metrů. Podpíraly ji ocelové sloupy, které byly od sebe vzdáleny 20 až 40 m. Vlak byl napájen střídavým napětím prostřednictvím opláštěného vodiče umístěného pod jízdní deskou kolejiště. Původně měl systém fungovat automaticky. Krátce po zahájení provozu ale došlo k několika poruchách, a tak bylo rozhodnuto ponechat strojvedoucí.

Monorail jezdil na gumových kolech. Běžná provozní rychlost byla 33 km/h. Každý vlak měřil 32,12 metru (šířka 2,06 metru a výška 2,6 metru). Dveře měly automatické otevírání.

Mezi stanicemi Convention a Paddy's Markets se nacházela místnost s řídícím zařízením a probíhala zde také údržba vlaků. Údržba kolejí a stanic byla prováděna v noci dvěma speciálními vozidly, nazvanými „Buggy" a „Mule".

Dočetla jsem se, že jízda celým okruhem trvala asi 12 minut. Už si to nepamatuji, ale možné to je. Hlavně pochybuji, že jsem si tenkrát nařídila stopky a sledovala, jak dlouho celý okruh jedeme. Užívala jsem si ten netradiční pohled na mé město.

Nejsem ani technický ani vlakový odborník. Raději už tedy otočme list.



Doprava, a to jakákoliv, s sebou nese riziko nehod. Ty se nevyhnuly ani Monorailu. Nebylo jich ale naštěstí mnoho.

Například už 28. července 1988 způsobila elektrická závada to, že systém přestal fungovat a 50 cestujících uvízlo asi na 2 hodiny ve vagónech. Společnost TNT Harbourlink byla kritizována za to, že okamžitě nezavolala záchrannou službu.

V červenci 1992 byla pozastavena jízda Monorailu kvůli požáru nedaleké budovy, který způsobil zřícení zdi.

27. února 2010 odpoledne se ve stanici Darling Park srazily dva vlaky, čtyři lidé byli hospitalizováni.

Dne 24. září 2012, těsně před 14:00, došlo k úplnému výpadku systému a přibližně 100 cestujících zůstalo uvězněno ve vlacích. Hasiči a záchranáři pomáhali lidem dostat se ven přibližně hodinu.



Monorail přepravil přibližně 70 milionů cestujících. Tento netradiční dopravní prostředek nevyužívali pouze turisté, ale i místní. Pro návštěvníky Sydney to ale byla možnost, jak si během chvilky prohlédnout centrum města z úplně jiné perspektivy. A třeba si u toho i malinko odpočinout.

Jenže, bohužel, všechno má svůj začátek a konec. A tak se stalo, že 30. červen 2013 byl posledním dnem provozu Monorailu v Sydney. Škoda.

Všechny úseky kolejí a některé stanice byly demontovány. Z některých stanic zůstala zachována torza.



V Powerhouse Museum jsou vystaveny 2 vagóny a 10 metrů kolejí. Další 2 vagóny slouží jako zasedací místnosti v kancelářích společnosti Google v Pyrmontu.

K ukončení provozu Monorailu byl v červenci 2013 vydán dokument nazvaný „Monorail Removal Project Interpretation Strategy". Podle mínění, těch, kteří rozhodli o ukončení provozu, Monorail nebyl oblíben a údajně jej veřejnost nepřijala za svůj. Cituji slova Mr O'Farrella:

„Monorail není integrován do širší sítě veřejné dopravy v Sydney a komunita ji nikdy skutečně nepřijala za svou. I když je již více než 20 let kontroverzní součástí historie Sydney, jednokolejka se blíží ke konci své životnosti a vláda NSW nemůže odůvodnit nákladné modernizace, jako je nákup nových vozů potřebných pro provoz." Atd. atd.

Z osobní zkušenosti však vím, jak byl Monorail u místních v oblibě. Vím to nejen z okruhu mých přátel. Např v roce 2020 při návštěvě Sydney Tower jsme si „poplakaly" se zdejšími pracovnicemi. Před výjezdem nahoru na věž je návštěvníkům promítán krátký filmeček. Jde o jakýsi průlet Sydney. Mimochodem krásně uděláno. No a ejhle, co jsem ve filmu neviděla! Ano, ano! Monorail. Při odchodu z mini sálku jsem se vydala k holkám, které tam pracují. Musela jsem jim říct, jak mi Monorail chybí. Naprosto se mnou souhlasily a svorně jsme na tento vláček zavzpomínaly. Stejně jako já, i ony litovaly, že už Monorail není v provozu.

Jenže občan míní a má rád a politik mění. Známe to. Proto ten citát o neoblíbenosti Monorailu.



Monorail se objevil také ve filmech a klipech

Např. systém Monorail byl použit pro scény ve filmu The Saint: Fear in Fun Park and Mighty Morphin Power Rangers. Objevil se i v bollywoodském filmu Dil Chahta Hai (2001).

Zahlédneme jej samozřejmě i v australských filmech, a to např. Napoleon (1996) a Dvě ruce (1999).

Nemohl chybět v písni Riding My Train z videoklipu Muppets on Wheels (klip je sice dlouhý, ale docela vtipný. Pobaví jak děti, tak hlavně milovníky vlaků. 



Clive James ve své Pohlednici ze Sydney (1991) řekl: „Jednokolejka vede z centra Sydney do středu centra Sydney, poté, co obkroužila střed centra Sydney."


Jednu filmovou historku s Monorailem mám i já. Přímo bondovskou! Setkání se slavným agentem 007 pod Monorailem. Došlo k tomu v roce 2007. A jako naschvál jsem u sebe neměla fotoaparát. Klasika. Jednou si tak vykračuju po Market Str. Najednou vidím kolem State Theatre davy lidí. Netušila jsem, co se děje. Zvědavost zapracovala. Ale i kdyby ne, tak jsem stejně tudy měla namířeno na bus domů.

Představte si, co následovalo. Najednou, kde se vzal tu se vzal, stál přede mnou v celé své kráse James Bond! Ano. Čtete správně. James Bond alias Daniel Crage. A foťák si lenošil doma.

Něco vám na Bonda prozradím. Náš hrdina vesele rozdával úsměvy a autogramy a tu najednou! Nad našimi hlavami se prohnal Monorail. Tudíž i nad hlavou slavného neohroženého agenta. Ale co to?! Bond, James Bond sebou trhnul, jak se lekl, a uskočil. Tento filmový superhrdina neznal sydneyský Monorail a netušil, že se tudy v pravidelných intervalech prohání nad hlavami chodců.

Daniel se smál. A sám celou situaci vtipně okomentoval. Ještě dodám, že k tomu došlo v den slavnostní sydneyské premiéry filmu Casino Royale. A ty davy lidí kolem State Theatre, to byli fanoušci, kteří o této události věděli a čekali na své miláčky.

Jak jsem zmínila, foťák zahálel doma, a tak svou fotografii k bondovské události nemám. Naštěstí je zde internet, který bondovské fotografie nabídl, bohužel ale 007 bez Monorailu.



Závěrem ještě zajímavost, kterou jsem objevila:

V lednu 2015 bylo 22 vozů na Gumtree Australia nabízeno k prodeji za 3.000 dolarů za vůz. Několik z nich bylo následně prodáno australskému emigrantovi, který nyní žije na Tchaj-wanu. Jeden koupila dvojice rozhlasových moderátorů. A pozor! Čtyři vagóny, byly prodány jakémusi obyvateli Sydney, který prý plánuje jejich uvedení do provozuschopného stavu. Pod rouškou tajemství se objevuje naděje, že se Monorailem po Sydney někdy možná zase projedeme. Kdo ví?



Konec dnešního povídání patří zrekonstruované jízdě centrem Sydney. A čím jiným než dnešním hrdinou, Monorailem. Kvalita videa odpovídá tomu, že jde o zpracování mých různých starých video záznamů. Ostatně celý článek je vzpomínkou sydneyské pamětnice, no ne?! Proto i video musí mít nádech historie.

Mrkněte na video bonus: Monorail Sydney


Jestli vás mé osobní vzpomínky na Monorail zaujaly, tak doporučuji na youtube ještě toto krásné video. Jízda Monorailem z pohledu strojvedoucího.

Komentáře