Něco málo z historie autobusové dopravy v Sydney



To si tak jeden červnový víkendový den vykračuji jen tak bez cíle centrem Prahy a …

... a na Staroměstském náměstí čekalo překvapení. A s ním ruku v ruce přišla i inspirace.

Inspirace k malému a zcela laickému „autobusovému“ povídání. Samozřejmě vonícímu nejen benzínem či naftou, ale i Austrálií.

Cože se to na Staroměstském náměstí v neděli 22.června 2025 vlastně konalo?

Dne 20. června 1925 byla slavnostně zahájena autobusová doprava v Praze. A tak u příležitosti 100. výročí připravil Dopravní podnik zajímavý program pro veřejnost. Řekla bych, že hlavním bodem programu byla kolona autobusů (myslím, že jich bylo 19), která vyjela ze Staroměstského náměstí.

V čele nemohl jet žádný jiný autobus než ten nejstarší a řekla bych i nejkrásnější, autobus Škoda 506 z roku 1929! Jak jsme se na místě dozvěděli, tak tento autobusový krasavec byl zachráněný. Údajně totiž, poté co dosloužil jako dopravní prostředek z něj kdosi udělal – věřte nevěřte – seník! Naštěstí se objevili nadšenci, kteří mu zas vrátili jeho původní autobusovou krásu.


Za tímto „kraso strojem“ jely autobusy novější a novější až po ty zcela nové a moderní.


Že ale ty starší mají větší kouzlo? Hm, že by nostalgie? Nebo je na těch historických věcech znát, že byly vyráběny jinak?! Asi s láskou a určitě pečlivostí!


Jak to bylo s autobusovou dopravou v Sydney nebo vůbec v Austrálii?

Dopravní systém v Sydney má také docela dlouhou historii.

Město se začalo rozrůstat částečně také díky železniční síti a rostoucí popularitě automobilů. První vlakové spoje zahájily svou činnosti v roce 1855. Tramvajová síť byla ve městě vybudována v roce 1861 a do 20. let 20. století se dokonce stala největší na Jižní Polokouli!

Nejsem žádný dopravní expert či historik. Takže jsem musela hledat. Pár zajímavých informací jsem objevila:

První autobusy v Sydney a Melbourne začaly jezdit dokonce už v roce 1905! Jak objevené prameny uvádějí, tak tyto první autobusy byly ještě poháněny parou! Kvůli vysokým provozním nákladům a také nevhodným silnicím ale moc úspěšné nebyly.  Hobart ve stejném roce zavedl dvoupatrové autobusy, ale dokonce i ty byly postupem času staženy z provozu.

Autobusová doprava zaznamenala boom po první světové válce, kdy si mnoho vojáků, kteří se vraceli z války domů, zakoupilo benzínové motorové autobusy. A soukromá autobusová doprava začala psát svou historii.


Stala se ale konkurencí dopravě státní. A to se samozřejmě moc nelíbilo. Vláda se snažila s provozovateli soukromých autobusů skoncovat.

No vida, politici! V tomto ohledu se, jak vidno, nic nemění.

V roce 1931 byly v Novém Jižním Walesu zavedeny předpisy, které měly soukromé provozovatele odradit od přímé konkurence na trasách, které již byly obsluhovány státními tramvajemi a vlaky.

Pravidelná nevládní autobusová doprava však byla i nadále zaváděna v městských oblastech, které nebyly pokryty veřejnými službami.

Na začátku 30. let 20. století se vláda Nového Jižního Walesu rozhodla, že budoucnost městské hromadné dopravy spočívá v autobusech, nikoli v tramvajích.

První státní autobusová doprava zahájila v Sydney svou činnost v roce 1932, a to na trase z Manly do Cremorne Junction.

Nevím, kudy tenkrát autobusová linka vedla, takže mapka je jen pro ilustraci.



A tak došlo k tomu, že se po Sydney začaly prohánět patrové autobusy.


Poslední dvoupatrové autobusy opustily ulice Sydney v roce 1977, autobusy Leyland Atlanteans skončily v roce 1986. Potíže se získáváním náhradních dílů pro autobusy Leyland vedly vládu k přechodu na značku Mercedes-Benz MKII. Mezi lety 1978 a 1980 bylo objednáno celkem 550 autobusů, což je (jak uvádějí statistiky) stále největší objednávka autobusů v Austrálii.

Z objevených článků jsem se dozvěděla, že koncem 80. let 20.století mělo Sydney největší vozový park autobusů Mercedes na světě! Vyjádřeno číslem šlo údajně o 1500 autobusů.

Vývoj šel a jde dál (snad je to vše vývoj?!). A tak z ulic Sydney zmizely ty kouzelné patrové autobusy a začaly je nahrazovat jednopodlažní. A stále modernější a modernější. Vždyť to známe ze všech míst a měst. Ty se spalovacím motorem, kloubové jednopodlažní (tzv „bendy buses“), dále autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Ty posledně jmenované byly v Sydney zkušebně zavedeny v roce 1992 a v Canbeře v roce 1993.

Do roku 2003 bylo přibližně 23 procent vozového parku státní dopravy Nového Jižního Walesu, který čítal téměř 1 900 autobusů, poháněno zemním plynem.

Budoucnost autobusů sdílejících přeplněné silnice s automobily je i nadále problémem a v některých městech byly během dopravní špičky zřízeny pruhy pouze pro autobusy. V Sydney se dokonce po letech zase vracejí k tramvajím.

Moderní autobusy a tím pádem současnou veřejnou dopravu v Sydney ale nechám stranou. Protože přece jen ta historická vozidla mají své jedinečné kouzlo. A ani čas jim na kráse nic neubral. Řekla bych, že právě naopak. Jen se objeví v ulicích, hned budí pozornost. A zaslouženou!


Doplním, že již zmíněná kolona autobusů při oslavách 100. let prvního autobusu v Praze měla i své cestující. Ti si zřejmě museli jízdenky koupit předem. Na místě už šance nebyla. Takže kdo o akci nevěděl dávno před jejím konáním, neměl už šanci projet se Prahou některým z historických autobusů. Ale i pouhý pohled na naleštěná historická vozidla stál za to.

Historické tramvaje se Prahou prohánějí jako atrakce pro turisty stále, ale kdy se poštěstí potkat krásnou starodávnou tramvajku jak doprovází stejně kouzelný stařičký autobus! Paráda!  

Z vlastní zkušenosti vím, že v Sydney je mnohem jednodušší projet se historickým autobusem. A právě tím výše uvedeným patrovým, které naštěstí z ulic australské metropole zcela nezmizely. Denně samozřejmě nejezdí, takže do práce se v takovém krásném autobuse v současnosti asi nikdo nedostane. Ale objevují se v ulicích centra Sydney při nejrůznějších příležitostech. Kupříkladu 26. ledna, tedy při oslavách Australia Day!


Abych nezapomněla! Jízdenky není třeba shánět. Historické autobusy jezdí městem zcela zdarma.

Věřte, že jízda historickým autobusem přes Harbour Bridge určitě stojí za to!!! Nasedat! Čeká nás jízda jízd!!!



Komentáře