![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjORAcKyoxsRP-DXv0vH5wMZrBumRHTCFCKMh7RYyulMbzzf_j07MnIjDEvn21_uV3EWC6Q74_73YWhGx72-3BfL-HzDlaKEkEUdQonKb44A7WTLCReqz4enj3v6Or46pZSdayHxecUrMu7tZI_7NhgK1MBNwLCre_1ARBsxAMrccVL4zwB6JL_2VD1/s16000/1%20keepcup-australia.jpeg)
Take away, coffee to go, zkrátka káva s sebou. Jenže těch kelímků!!! To je odpadu! Naštěstí existuje kelímek, který po použití neskončí v odpadkovém koši, ale slouží opakovaně.
A další téma je na tady. Co přinesla Austrálie světu. Čili australské vynálezy. Jen tak namátkou vyberu plastové peníze, mapy Google, latexové rukavice, …
Kelímek? Austrálie? Vynález?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiE-c_1SaIlpENJ_OjP0OG7ZzYMxsTDBELu3tXov_3hKFJwg7ZV_wkcK1V1WJPF-N0nj_0eijRmpcQQJ_k5PfHzkFOWGbHIKlyrlp1sP5mUFA2_J3ShhmZYSZLToRVn6E5HF2qqn5YZETqj3k1NlCF2O2513kt-iZJETrnxhI_5U91c7Y6xLbl1KdGO/s16000/2%20keepcup.jpeg)
Jedním takovým australským vynálezem je totiž zdánlivě nepodstatná obyčejná věcička. Hrneček. Kelímek zvaný KeepCup, ve kterém si dáte oblíbený nápoj s sebou. Ve škole, v práci, na cestách, v autě, vlaku, na procházce, na pláži, kdekoliv. Kafíčko si buď sami připravíte doma, nebo si jej koupíte ve své oblíbené kavárně.
A tím se ze zdánlivě banální věci stává velký pomocník v boji s nadměrným množstvím odpadu. Po vypití nápoje totiž tento kelímek v koši v žádném případě nekončí. Kdepak! Jak už sám název „KeepCup" napovídá, použijete jej opakovaně, znovu. Mnohokrát.
Keep Cup
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZlffHp6DCkzkA26eWKIoJp_PCTjdIlcnsO4lfGp4T9VtPcv51QrROgq1k8mEoOcRIUTjuX7RNCxnbEB39YJ0Hzsoqy15d_Nuiuh02da7G857Cw7SuBjkAqNbhiO37MFMR8SQGoP8fosJ47c9hZca_-i8UNaWztZSn1zszgwo6heYZQcoVtk61sOaO/s16000/3%20%20keep-cup.jpeg)
Příběh společnosti KeepCup začíná v roce 1998 v Melbourne. V tomto roce zde otevřeli Abigail Forsyth a její bratr Jamie svou kavárnu.
Kavárna prosperovala, a tak časem majitelé vybudovali vlastní řetězec kaváren, Bluebag. Byli ale čím dál více znepokojeni množstvím produkovaného odpadu.
Troufám si říct, že si vůbec neumíme představit, kolik kelímků na „kávu s sebou" denně spotřebuje jen jedna jediná prosperující kavárna.
Začali tedy hledat způsob, jak vyřešit to, aby si člověk mohl užít svůj nápoj s sebou, a přitom po sobě stále dokola nezanechávat odpad v podobě použitého kelímku.
Jejich cesta k vyřešení tohoto problému trvala téměř 4 roky. Čtyři roky pilné práce na výrobě hrnečku, který bude znovu použitelný, ale také esteticky příjemný. Který bude atraktivní jak pro zákazníka, tak i pro baristu, který do takového kelímku připravuje nápoj.
V roce 2007 sourozenci Forsythovi založili společnost KeepCup. A první kelímek/hrneček byl na světě.
Tento dnes velmi oblíbený a rozšířený kelímek na kávu či čaj, můžete koupit v nejedné kavárně. „Narodil se" v Austrálii a zde je také s láskou vyráběn.
Ve společnosti je kladen velký důraz na ekologii.
KeepCup spojuje udržitelnost s kvalitou a atraktivností.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_7_q4HvwXFmrfd1_1kFEcFHeVT9l81Br92Z-rzH7JCixzk9ZgX0BdOuAzXlVc7SxxqTP3eyOl7Lgv2it3-htyhUERGP5WA_Bdr43DXYnl8lTrA5ra5OAjdJL365xFJLah4AUNxpXxnHMJPrYrV662_1xTUSdO49VAQhySoJwdw7pgdbaUOw0aOZyM/s16000/4%20keep-cup.jpeg)
Od června 2009 se po celém světě prodalo více než tři miliony těchto barevných opakovaně použitelných kelímků na kávu. V současné době jsou k dostání ve 32 zemích. Vyrábějí se v několika velikostech, z různých materiálů a v nejrůznějších barevných provedeních. Každý si jistě vybere tu svou ideální kombinaci.
Společnost je velmi aktivní v ekologické oblasti. Bojuje o uzákonění zákazu používání jednorázových kelímků. Jak jsem již psala, asi si neumíme představit (já tedy rozhodně ne), kolik jednorázových kelímků se za jeden jediný den v jedné kavárně spotřebuje! Kolik to je za rok? A kolik to je ročně v jednom městě, státě, na kontinentu?!
Objevila jsem statistiku, která uváděla, že v Austrálii použité plastové kelímky udělají přibližně 22 500 tun odpadu za jeden rok. To podle této studie odpovídá v průměru počtu 3 500 šálkům za minutu. Za rok je to ohromujících 1,84 miliard šálků!
A to je australská statistika. Kolik to je potom ročně na celém světě?!
Můžeme si tedy díky vynálezu opakovaně použitelného kelímku vychutnat svou oblíbenou kávu a nezanechat zbytečný odpad.
Jak říká slogan společnosti KeepCup:
„Buy once. Buy well. Reuse. Repair."
Tedy kup jen jednou a správně. Opakovaně používej a v případě potřeby oprav. To je rozumná myšlenka, kterou sourozenci Forsythovi úspěšně uvedli v praxi.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmkTLhVm6XbiCQiatu3Ob8NWQhn2kVeRDvleNdHpplcXQrB49oGrPMkCzwbryZsVyTTHTpQ09uSHeRvXlWxDxf-L8MrBpUM-CZFpaZVu36-WAMcmlEP6bC5cpOJzCP9F5wP4Cj64sylY_c6_d2MJvsfQsMQZEIzt72CAtBPE8-NBnplN4iPvrdm5d9/s16000/4%20keepcup-aussie.jpeg)
Společnost KeepCup neusnula na vavřínech. Neustále pokračuje v navrhování, zdokonalování a výrobě co nejlepších produktů.
Výrobky jsou navrženy s ohledem na modularitu. KeepCup je složen z co nejvíce částí a ty lze použít napříč více produkty. To znamená, že ztracené nebo poškozené komponenty lze snadno vyměnit. A také si lze, pokud máte doma hrnečků (a tím pádem komponentů) více, podle momentální nálady jen tak pro radost vytvořit vlastní design.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgN1I-7utw4UdMrbGSVttQz5h_P5k8zZgkG_TS50M66n0WD8CYj_vA2XKFyRK2HMNMaL5BnzFFcivLy6nqsNekf-v7YN58lXKKQpEJW0cZufmlBUbyVymtIGiJWMW_k2YXhOdtLjdSdIJOavAGT1DALKdhpzP20TFF5f2Cf6yTwDGpOMAzX4tRUnmYK/s16000/6%20keep-cup-components%20final.jpeg)
Společnost v současné době vyrábí jak klasické dobře známé KeepCup „kelímky", tak také např. KeepCup láhve. Vše v mnoha nejrůznějších designech, z různých materiálů (plast, sklo, nerezová ocel), v různých velikostech a v mnoha barvách.
Pokud si, stejně jako já, rádi vychutnáváte kafíčko cestou, nechte si jej připravit do vlastního KeepCup „kelímku". Určitě si v široké nabídce vyberete jak materiál, tak barvu.
Příběh z dnešního pohledu zdánlivě banálního výrobku, jakým se hrneček může jevit, jsem velmi zestručnila, ale vydal by na knihu. Ostatně společnost má na svém webu jak on-line shop, tak historii výrobku a přináší také vlastní blog.
Před časem se mi poštěstilo koupit si jeden takový opakovaně použitelný kelímek také v obchůdku v Royal Botanic Garden v Sydney s jejich logem. Je vidět, že společnost KeepCup spolupracuje s nejrůznějšími organizacemi a institucemi v Austrálii. Což je skvělé.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgF96kyy2NNyCSfXargp9XHxKpvwZIl1X7vmxJv0QkZZ0yBcADktbX5kTDgRRrjr3tum18V1vQX2MoNIKEwrLfmP3P6s-7jKYSheIoqw5JtBA6p-IEbfL8qZxqFotHxxE092EOY5VNKw2M1tyL54CQvFLiWbITfPl5YBCZZ2-50XAz7RVPRqAEVwEyl/s16000/7%20keepcup-rbg-sydney.jpeg)
Hrnečky australské značky KeepCup se dají koupit i v České republice. Ceny se myslím pohybují od 250 Kč, a to podle vybrané velikosti, materiálu a také prodejce.
Jednu dobu jsem jej používala také v práci, protože mi v něm kafíčko tak rychle nevystydlo. Což jsem ocenila zejména v zimě, kdy v kancelářích prvorepublikového ateliéru profukovalo každou skulinkou a moc teplo tam tedy nebylo.
Když už dělám tomuto výrobku reklamu (kterou si zaslouží), tak dodám, že jej užijete jak v práci, tak na procházce nebo pikniku. Na kávu, čaj nebo třeba i svařené vínko.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhOdIx8oENV8bNA813o3QWcnXzoltM4rrDaJDsEoEazGovHBUkkdArBe7rEPLi9MyRaYy_d06LYo5pbiWpCDEVKP4jN4N3VUi9oe1dYFMTKIrakN7qF-Qd0Knl9oIfWpccAzZeqJVGT75bNUUF1xyoSKtLnT6OKPMWwaSDZMDwg7acfn1apv6N5cw__/s16000/8%20picnic-keepcup.jpeg)
Dnes se výrobou podobných opakovaně použitelných „kelímků" zabývá mnoho jiných společností, a to nejen v Austrálii.
Třeba tento Operou ozdobený je z produkce Squidinki. Ale o této značce zase někdy příště.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjm2lY7ocgPMMJn9am6DKOlmssfc1TkUsetoH81SUWZ6wRRJB6gSaN_RWxga1674aQqfh5sJ_VVj5lc54PR_5hDqKYl1REiLcY14vctWABrDf7V2yyMhSXliQPifoqFRtTkVikSGNOoVvoTm0EJbp9Rd1g74GMJ1vKzUoMyg5G1UwlTIE-lLf1Vpd8g/s16000/9%20squidinki.jpeg)
Dnes je toto povídání jen a jen o společnosti KeepCup, která přinesla zajímavý, ekologický a dnes velmi oblíbený výrobek.
Výrobek, z řady Australian Made, podobně jako např. UGG, Vegemite, Tim-Tam, …
Komentáře
Okomentovat