Kávu s sebou, prosím!


Take away, coffee to go, zkrátka káva s sebou. Jenže těch kelímků!!! To je odpadu! Naštěstí existuje kelímek, který po použití neskončí v odpadkovém koši, ale slouží opakovaně.

A další téma je na tady. Co přinesla Austrálie světu. Čili australské vynálezy. Jen tak namátkou vyberu plastové peníze, mapy Google, latexové rukavice, …

Kelímek? Austrálie? Vynález?



Jedním takovým australským vynálezem je totiž zdánlivě nepodstatná obyčejná věcička. Hrneček. Kelímek zvaný KeepCup, ve kterém si dáte oblíbený nápoj s sebou. Ve škole, v práci, na cestách, v autě, vlaku, na procházce, na pláži, kdekoliv. Kafíčko si buď sami připravíte doma, nebo si jej koupíte ve své oblíbené kavárně.

A tím se ze zdánlivě banální věci stává velký pomocník v boji s nadměrným množstvím odpadu. Po vypití nápoje totiž tento kelímek v koši v žádném případě nekončí. Kdepak! Jak už sám název „KeepCup" napovídá, použijete jej opakovaně, znovu. Mnohokrát.

Keep Cup



Příběh společnosti KeepCup začíná v roce 1998 v Melbourne. V tomto roce zde otevřeli Abigail Forsyth a její bratr Jamie svou kavárnu.

Kavárna prosperovala, a tak časem majitelé vybudovali vlastní řetězec kaváren, Bluebag. Byli ale čím dál více znepokojeni množstvím produkovaného odpadu.

Troufám si říct, že si vůbec neumíme představit, kolik kelímků na „kávu s sebou" denně spotřebuje jen jedna jediná prosperující kavárna.

Začali tedy hledat způsob, jak vyřešit to, aby si člověk mohl užít svůj nápoj s sebou, a přitom po sobě stále dokola nezanechávat odpad v podobě použitého kelímku.

Jejich cesta k vyřešení tohoto problému trvala téměř 4 roky. Čtyři roky pilné práce na výrobě hrnečku, který bude znovu použitelný, ale také esteticky příjemný. Který bude atraktivní jak pro zákazníka, tak i pro baristu, který do takového kelímku připravuje nápoj.

V roce 2007 sourozenci Forsythovi založili společnost KeepCup. A první kelímek/hrneček byl na světě.

Tento dnes velmi oblíbený a rozšířený kelímek na kávu či čaj, můžete koupit v nejedné kavárně. „Narodil se" v Austrálii a zde je také s láskou vyráběn.

Ve společnosti je kladen velký důraz na ekologii.

KeepCup spojuje udržitelnost s kvalitou a atraktivností.



Od června 2009 se po celém světě prodalo více než tři miliony těchto barevných opakovaně použitelných kelímků na kávu. V současné době jsou k dostání ve 32 zemích. Vyrábějí se v několika velikostech, z různých materiálů a v nejrůznějších barevných provedeních. Každý si jistě vybere tu svou ideální kombinaci.

Společnost je velmi aktivní v ekologické oblasti. Bojuje o uzákonění zákazu používání jednorázových kelímků. Jak jsem již psala, asi si neumíme představit (já tedy rozhodně ne), kolik jednorázových kelímků se za jeden jediný den v jedné kavárně spotřebuje! Kolik to je za rok? A kolik to je ročně v jednom městě, státě, na kontinentu?!

Objevila jsem statistiku, která uváděla, že v Austrálii použité plastové kelímky udělají přibližně 22 500 tun odpadu za jeden rok. To podle této studie odpovídá v průměru počtu 3 500 šálkům za minutu. Za rok je to ohromujících 1,84 miliard šálků!

A to je australská statistika. Kolik to je potom ročně na celém světě?!

Můžeme si tedy díky vynálezu opakovaně použitelného kelímku vychutnat svou oblíbenou kávu a nezanechat zbytečný odpad.

Jak říká slogan společnosti KeepCup:

„Buy once. Buy well. Reuse. Repair."

Tedy kup jen jednou a správně. Opakovaně používej a v případě potřeby oprav. To je rozumná myšlenka, kterou sourozenci Forsythovi úspěšně uvedli v praxi.



Společnost KeepCup neusnula na vavřínech. Neustále pokračuje v navrhování, zdokonalování a výrobě co nejlepších produktů.

Výrobky jsou navrženy s ohledem na modularitu. KeepCup je složen z co nejvíce částí a ty lze použít napříč více produkty. To znamená, že ztracené nebo poškozené komponenty lze snadno vyměnit. A také si lze, pokud máte doma hrnečků (a tím pádem komponentů) více, podle momentální nálady jen tak pro radost vytvořit vlastní design.



Společnost v současné době vyrábí jak klasické dobře známé KeepCup „kelímky", tak také např. KeepCup láhve. Vše v mnoha nejrůznějších designech, z různých materiálů (plast, sklo, nerezová ocel), v různých velikostech a v mnoha barvách.

Pokud si, stejně jako já, rádi vychutnáváte kafíčko cestou, nechte si jej připravit do vlastního KeepCup „kelímku". Určitě si v široké nabídce vyberete jak materiál, tak barvu.

Příběh z dnešního pohledu zdánlivě banálního výrobku, jakým se hrneček může jevit, jsem velmi zestručnila, ale vydal by na knihu. Ostatně společnost má na svém webu jak on-line shop, tak historii výrobku a přináší také vlastní blog.

Před časem se mi poštěstilo koupit si jeden takový opakovaně použitelný kelímek také v obchůdku v Royal Botanic Garden v Sydney s jejich logem. Je vidět, že společnost KeepCup spolupracuje s nejrůznějšími organizacemi a institucemi v Austrálii. Což je skvělé.



Hrnečky australské značky KeepCup se dají koupit i v České republice. Ceny se myslím pohybují od 250 Kč, a to podle vybrané velikosti, materiálu a také prodejce.

Jednu dobu jsem jej používala také v práci, protože mi v něm kafíčko tak rychle nevystydlo. Což jsem ocenila zejména v zimě, kdy v kancelářích prvorepublikového ateliéru profukovalo každou skulinkou a moc teplo tam tedy nebylo.

Když už dělám tomuto výrobku reklamu (kterou si zaslouží), tak dodám, že jej užijete jak v práci, tak na procházce nebo pikniku. Na kávu, čaj nebo třeba i svařené vínko.



Dnes se výrobou podobných opakovaně použitelných „kelímků" zabývá mnoho jiných společností, a to nejen v Austrálii.

Třeba tento Operou ozdobený je z produkce Squidinki. Ale o této značce zase někdy příště.



Dnes je toto povídání jen a jen o společnosti KeepCup, která přinesla zajímavý, ekologický a dnes velmi oblíbený výrobek.

Výrobek, z řady Australian Made, podobně jako např. UGG, Vegemite, Tim-Tam, …
 

Komentáře